Dalej...

Powrót

Po co nam trudne emocje?

Lęk, gniew, zazdrość, smutek – żadna z tych emocji nie kojarzy się dobrze. Możliwe, że gdybyś tylko mógł/mogła, wymazał(a)byś je ze swojej palety odczuć. Tylko czy bez nich rzeczywiście żyłoby się lepiej?

Czytaj dalej...

W tekście o radzeniu sobie z emocjami pisaliśmy, że wszystkie emocje – zarówno te przyjemne, jak i te trudniejsze – warto zaakceptować i pozwolić sobie na ich przeżywanie. Dlaczego to takie ważne?

„Trudne” emocje mogą Ci pomóc w dokonywaniu wyborów

W rozmowach o wszystkim, co dotyczy działania naszego mózgu (zatem również w dyskusjach o emocjach), nie możemy zapominać o tym, że wyewoluował on przede wszystkim po to, by nas chronić. Choć często jako gatunek myślimy o sobie jak o istotach różnych, a nawet lepszych od zwierząt, warto pamiętać, że twój lęk nie różni się specjalnie od lęku, jaki odczuwa sarna widząc na polanie człowieka. I tak jak sarna instynktownie wie, że powinna tego lęku „posłuchać” i uciekać przed ludźmi, tak ty spróbuj swoje trudniejsze emocje potraktować jako wewnętrznych doradców. Odwołajmy się do kilku przykładów:

  • Lęk przed skokiem do wody „na główkę” w nieznanym miejscu traktuj jako ważną wskazówkę, która powstrzymuje cię przed zagrożeniem, np. złamaniem kręgosłupa szyjnego.
  • Zazdrość, którą odczuwasz słysząc, że ktoś ci bliski idzie na studniówkę z kimś innym, spróbuj potraktować jako impuls do tego, by zastanowić się, czy nie czujesz do niej/do niego czegoś więcej niż przyjaźń.
  • Złość, którą czujesz za każdym razem, gdy kolega użyje wobec ciebie przezwiska, którego nie lubisz, potraktuj jako zachętę do porządnego przyjrzenia się temu, gdzie stawiasz granice w waszej relacji i czy czujesz, że są przez niego przekraczane.

Trudne emocje uczą nas czegoś o nas samych

Jak każde doświadczenie życiowe, również emocje, które przeżywasz, czegoś cię uczą. Pozwalając sobie czuć wszystko i nie przykrywając tych „cięższych” emocji alkoholem lub innymi używkami, możesz lepiej poznać swoje potrzeby i granice. Dokładnie tak, jak radość i podekscytowanie podpowiedzą ci, co lubisz i w jakim kierunku chcesz zmierzać, tak smutek czy strach podpowiedzą ci, za czym nie przepadasz i czego wolisz unikać. Mówiąc prościej – dzięki rozpoznawaniu, przeżywaniu i wyrażaniu emocji, również tych trudnych, możesz po prostu lepiej nawigować w tym świecie.

Nie ma relacji bez trudnych emocji

Bez względu na to, jak świetnie dopasujecie się charakterami z przyjaciółmi lub partnerem/ partnerką, każda znajomość przechodzi trudniejsze chwile i „zgrzyty”. W każdej relacji trafisz w końcu na coś, co was poróżni. Może to być coś tak prozaicznego, jak puszczanie głośnej muzyki, kiedy ty wolisz ciszę i preferujesz używanie słuchawek. Irytacja, jaką odczujesz przy dudniących głośnikach, powinna być w zdrowej relacji pretekstem do rozmowy i wypracowania kompromisu w tej sprawie. Jasne komunikowanie tego, co w danej chwili odczuwasz, pozwoli wam razem przepracować problem. Często właśnie te trudne i z pozoru niechciane emocje, jak lęk i złość, mogą pomóc w „docieraniu się” w potrzebach i scementowaniu relacji, zarówno przyjacielskich, jak i intymnych.

Co, jeśli trudne emocje jednak nas przerastają?

Bywa, że brak nam siły, by samemu/samej poradzić sobie ze smutkiem, bezsilnością, złością i innymi trudnymi emocjami. To zupełnie normalne. W takich momentach warto sprawdzać, co pomaga ci poczuć się lepiej – raz może to być szczera rozmowa z przyjacielem, innym razem czasowe odsunięcie się od sprawy, która trudne emocje wywołała lub odwrotnie – bezpośrednie zmierzenie się z nią. Nie ma jednego rozwiązania, które będzie pasować do każdej osoby w każdej sytuacji. Pamiętaj jednak, że jeśli czujesz, że trudne emocje uniemożliwiają ci codzienne funkcjonowanie, dobrym pomysłem może być konsultacja ze specjalistą – psychologiem lub pedagogiem szkolnym.

Podobne wpisy

  1. Jak skutecznie poradzić sobie z nadmiernym napięciem?

    Jest kilka zasad, które warto wprowadzić do swojego życia, aby łatwiej radzić sobie ze stresem. Po pierwsze, pamiętaj o codziennym odpoczynku. Chcemy więcej, lepiej i szybciej, ale organizm musi się zregenerować.

  2. Jak rozpoznać, czy stresuję się za bardzo?

    Stres jest nieodłączną częścią ludzkiego życia. Są jednak momenty, kiedy jest zbyt uciążliwy, a poczucie napięcia staje się trudne do zniesienia. Najczęściej jest ono spowodowane właśnie nadmiernym stresem.

  3. Czy emocje są tylko dla dziewczyn?

    „Chłopaki nie płaczą", „Mażesz się jak baba", „Złość piękności szkodzi" lub „Uśmiechnij się!" – z pewnością wiele razy miałeś/aś okazję usłyszeć podobne powiedzonka. Nawet dziś, w dobie równouprawnienia, niektórzy uważają takie teksty za niewinne, nie tylko w Polsce.

  4. Jak radzić sobie z emocjami?

    Z pewnością codziennie szukasz w Internecie odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Wiesz, że jesteś kilka kliknięć od znalezienia pięciu sposobów na przetłuszczającą się cerę albo dziecięciu rad o skutecznej nauce chemii organicznej.