Dalej...

Powrót

Jak możesz poradzić sobie ze swoją złością i agresją? Wprowadzenie

Zdarzyło Ci się powiedzieć komuś coś złośliwego czy przykrego albo zniszczyć komuś coś ze złości? Czy przyszło Ci do głowy, że to przejaw agresji?

Czytaj dalej...

Zwykle kojarzymy ją z atakiem fizycznym czy bezpośrednim zadawaniem bólu. Agresja może być wyrażona wprost poprzez niszczenie rzeczy czy naruszenie ciała, ale także przez krzyk, skrajne złośliwości czy po prostu przemoc słowną. Praca nad swoimi zachowaniami agresywnymi, bez względu na ich formy, wymaga samoświadomości i wytrwałości, ale stanowczo warto ją podjąć.

Czym jest agresja?

Agresją nazywamy każde zachowanie powodujące szkody, które równocześnie narusza obowiązujące reguły społeczne. Ludzie bywają agresywni, kiedy intencjonalnie lub pod wpływem silnych emocji chcą wyrządzić komuś przykrość lub szkodę – nie jest istotne, czy jest to zachowanie w obronie własnej, czy odpowiedź na nasz własny impuls złości. Zachowujemy się czasami w ten sposób również wtedy, kiedy nie radzimy sobie z własnymi emocjami i tracimy panowanie nad sobą. Inaczej mówiąc, czasami nie znamy innych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Skąd się bierze agresja?

Zazwyczaj jest ona odpowiedzią na silne emocje – złość lub lęk. Stajemy się agresywni, bo nie wiemy, jak sobie poradzić z silnym pobudzeniem i próbujemy je jak najszybciej rozładować, np. krzycząc czy niszcząc jakiś przedmiot. Często agresja jest też powodowana trudnością z powstrzymaniem impulsu, kiedy np. nie możemy szybko zaspokoić swojej potrzeby lub coś nas zaskoczy, np. ktoś przepchnie się w kolejce do sklepu. Więcej na temat radzenia sobie z napięciem znajdziesz tutaj: https://niebotak.pl/jak-skutecznie-poradzic-sobie-z-nadmiernym-napieciem/

Jak rozpoznać, czy mam problem z agresją?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Moi koledzy/koleżanki uważają, że jestem wybuchowy/a?
  • Czasem w złości niszczę jakieś rzeczy?
  • Kiedy inni nie zgadzają sią ze mną, to mogę się powstrzymać, aby się z nimi nie kłócić?
  • Jestem zawzięty/a?
  • Wzbudzam lęk u osób, których nie znam?
  • Jak ktoś mnie uderzy, to mu oddaję?
  • Mam trudności, żeby zapanować nad swoją złością?
  • Wdaję się w bójki częściej niż przeciętna osoba?

Jeżeli na większość pytań Twoja odpowiedź była twierdząca, oznacza to, że możesz mieć problem z agresją.

Minimalna agresja – co to takiego?

Minimalna agresja bywa początkiem zachowań agresywnych. Zdarza się, że właśnie ona stanowi impuls i niczym kula śnieżna przybiera na sile, kończąc się np. bójką czy innymi poważnymi konsekwencjami. Minimalną agresją nazywamy tolerowane społecznie zachowania agresywne, występujące w relacjach społecznych i rodzinnych. Są to różnego rodzaju złośliwości, docinki, żarty, gesty, mimika, działania wywołujące u innych osób zażenowanie, wstyd czy lęk. W zależności od środowiska i sytuacji ludzie mogą różnić się tolerancją na minimalną agresję. Minimalna agresja może nie wzbudzać stanowczych reakcji na imprezie, ale np. w szkole już tak.

Konsekwencje zachowań agresywnych

Po pierwsze, są to konsekwencje psychiczne, które sami ponosimy: dręczą nas wyrzuty sumienia, bardzo dużo energii poświęcamy, aby zadośćuczynić komuś nasze zachowanie, nasza samoocena spada. Po drugie, musimy liczyć się ze stratami fizycznymi i materialnymi, np. zniszczony telefon, dziura w ścianie. Po trzecie, osobom agresywnym trudno nawiązać nowe relacje, a także utrzymywać te stare, co prowadzi do samotności. Zbyt emocjonalna reakcja sprawia, że inne osoby się od nas odsuwają. Konsekwencje zachowań agresywnych pojawiają się również w szkole. Nie tylko obija się to na niskiej ocenie z zachowania. Otoczenie przestaje nas traktować poważnie. Rówieśnicy często wręcz mogą prowokować do wybuchów, co sprawia, że oddajemy innym kontrolę nad sobą. Zastanów się, jakie konsekwencje zachowań agresywnych dla Ciebie są najbardziej bolesne?

Co sądzisz o tym artykule?

Podobne wpisy

  1. Jak poradzić sobie z agresją?

    Choć z przejawami agresji możemy stykać się na co dzień, to nie zawsze potrafimy ją rozpoznać i nazwać. Zwykle nie myślimy o przykrych komentarzach czy o odrzuceniu kogoś przez grupę jako o agresji. A jednak tak jest.

  2. Jak rozwijać w sobie asertywność?

    Asertywność jest ważną i potrzebną umiejętnością. Warto jednak wiedzieć, że asertywność nie sprowadza się do jedynie do sztuki mówienia „nie”.

  3. Jak możesz poradzić sobie z własną złością i agresją? Model radzenia sobie

    Dobra wiadomość jest taka, że z agresją można sobie poradzić. Zacznijmy od tego, że zwykle wyzwala ją złość.

  4. Jak skutecznie poradzić sobie z nadmiernym napięciem?

    Jest kilka zasad, które warto wprowadzić do swojego życia, aby łatwiej radzić sobie ze stresem. Po pierwsze, pamiętaj o codziennym odpoczynku. Chcemy więcej, lepiej i szybciej, ale organizm musi się zregenerować.