Dalej...

Powrót

Alkohol a media społecznościowe

O szkodliwości picia alkoholu każdy z nas słyszał z pewnością wielokrotnie. Mówi się o tym głośno. Coraz więcej badań potwierdza, że alkohol zakłóca rozwój mózgu w okresie dorastania. Nie zawsze jednak zwracamy uwagę na to, jak i co media społecznościowe mówią o alkoholu.

Czytaj dalej...

W Polsce, zgodnie z Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, reklamowanie napojów alkoholowych jest zabronione. Reklamy piwa są dozwolone, ale podlegają pewnym ograniczeniom. Mimo tego w social mediach możemy natknąć się na promowane przez celebrytów czy influencerów reklamy różnego rodzaju alkoholu. Te skierowane do określonej grupy odbiorców (tzw. obserwujących) mogą być traktowane jako reklama niepubliczna, choć może trafić ona do każdego użytkownika danego medium. Tym samym zarówno producenci alkoholu, jak i osoby go promujące, obchodzą prawo. Marketing internetowy pozwolił więc na rozwój nowych form promocji alkoholu.

Alkohol w mediach społecznościowych – wyniki badań

Badania pokazują, że treści w popularnych mediach społecznościowych związane ze spożywaniem alkoholu są tak skonstruowane, aby budzić pozytywne skojarzenia. Bazują przede wszystkim na obrazach dobrej zabawy, śmiechu i grupie znajomych1. W jednym z badań wśród prezentowanych w social mediach filmów na temat alkoholu 69% przedstawiało pozytywne doświadczenia z nim związane, 55% filmów zawierało dobry humor, a 45% odwoływało się do spędzania czasu w gronie przyjaciół. Bardzo rzadko przedstawiano negatywne skojarzenia z alkoholem (4%)2. Reklamowany alkohol pity jest przez zdrowych, atrakcyjnych, tryskających energią młodych ludzi, co zachęca do jego spożywania.

Trendy w mediach społecznościowych

Trendy mogą przynieść wiele dobrego – np. zachęcać do zachowań prospołecznych i proekologicznych. Czasem jednak bardzo trudno jest oprzeć się czemuś niemądremu, co robią nasi znajomi czy influencerzy. Kiedy widzimy, że wszyscy wstawiają losowe zdjęcie z galerii albo odpowiadają na pytania o swojego „crusha”, to nie chcąc odstawać od grupy, możemy zdecydować się zrobić to samo. O ile zamieszczanie w mediach społecznościowych nieznaczących informacji zazwyczaj nie jest szkodliwe, o tyle zachęcanie innych do zachowań ryzykownych, w tym picia alkoholu, już jest.

Widząc kolejne reklamy napojów alkoholowych pamiętaj, że nie pokazują one pełnego obrazu jego skutków i wpływu na człowieka, na jego życie. Producenci alkoholu dążąc do powiększania swoich zysków nie ilustrują wywołanych przez niego szkód, a więc tego, jak odbiera m.in. radość, urodę, zdrowie, przyjaciół. Warto się nad tym zastanowić.

Co sądzisz o tym artykule?

Podobne wpisy

  1. Alkohol a problemy psychiczne

    Ludzie piją alkohol z różnych powodów. Jedni z ciekawości, żeby sprawdzić, jak to jest. Inni ulegają negatywnej presji otoczenia, nie potrafią zadbać o siebie i zachować się asertywnie.

  2. Alkohol a jednoślady

    To, że prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu jest ryzykowne, wydaje się powszechnie wiadome. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że to ryzyko nie ogranicza się tylko do samochodów czy innych pojazdów silnikowych.

  3. Czym jest alkohol i jak działa?

    Zgodnie z przepisami prawa osoby poniżej 18. roku życia nie mogą kupować ani pić napojów alkoholowych. Myślałeś/myślałaś dlaczego?

  4. Dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol?

    Ludzie nie robią niczego bez powodu. Jeśli coś robią, to spodziewają się jakiś skutków, chcą coś osiągnąć lub poczuć. Tak jest też w przypadku picia alkoholu. Zwykle mamy jakieś powody, by to robić, mamy oczekiwania dotyczące tego, jak alkohol zadziała.